Hoe vind je de balans tussen opleiden en productiedruk? Dit is en blijft, een heel lastig gegeven. Opleiden is belangrijk, maar de productiedruk blijft vaak leidend. In een platformbijeenkomst werden drie waardevolle tips gegeven om hier goed mee om te gaan.
Door opleiden onderdeel van het jaarplan te maken, krijgt dit een grotere prioriteit. Let wel op dat opleiden bedoeld is om kennis en vaardigheden te verwerken, niet om “vinkjes” te halen.
Zorg voor betrokkenheid bij de leidinggevende voor de opleiding. Dit kan bijvoorbeeld door het invoeren van confirmatierondes. Hierbij wordt op de werkvloer gecheckt hoe het zit met kennis. Hierdoor wordt het meteen duidelijk hoe de inbedding van de opleiding in productie is. Je toetst dan ook of de gekozen opleiding voldoende aansluit bij de praktijk.
Stel de “what if”-vraag. Wat als als we mensen niet opleiden? Wat is dan het risico? Dit maakt het vaak direct duidelijk waarom er gekozen is om wel op te leiden. Zonder opleiding is het gevaar op voedselveiligheidsproblemen en ongevallen een stuk groter. Na een incident is er vaak opeens tijd voor trainen en toolbox-sessies.
Bedrijven die geen incidenten willen, werken proactief en preventief, op lange termijn levert dit veel meer op!